2008-11-09

Nio minuter


I mars i år var jag på en fotofestival i Oslo som hette Dokument08. Det unika med den var att ett ovanligt stort antal Magnumfotografer var samlade på ett och samma ställe. Det var många intressanta föreläsningar och bildvisningar. En av de mer givande föreläsningarna var med chefen för Magnum in Motion, Bjarke Mythu. Han delade med sig av tankar och idéer kring att jobba med bildspel på webben. Då och då går jag in på Magnum in Motions hemsida och kollar vad de har för sig. Det senaste jag hittade tog nästan andan ur mig. Både innehållsmässigt och formmässigt. Det finns otroligt mycket man kan göra med sina bildspel om man har lite kreativitet och idéer. Men då måste man lämna Soundslides bakom sig och ta ytterligare ett tekniksteg. Jag har ialla fall tänkt börja egenutbilda mig för att se var det leder. Var ska man visa sina bildreportage om inte på nätet. Ingen annan verkar intresserad.
Här kan ni se Magnums bildspel om Dödsstraffet. Ge er själv dessa nio minuter, det är det värt. Jag lovar.

Inga kommentarer: