2008-11-06

Magnum Magnum

Gjorde ett fynd på stan idag. Gick till Akademibokhandeln för att köpa ett fakturablock för 49: - och kom ut med en helt underbar fotobok. Den heter Magnum Magnum och innehåller som titeln skvallrar om bilder från bildagenturen Magnum. Jag blev faktiskt lite överraskad att se den i en bokhandelsbokhylla i Luleå. Glatt överraskad naturligtvis. Vi är inte bortskämda med denna typ av smalare litteratur men Luleå är en stad som blir mer och mer komplett. På alla sätt och vis.
Köpet av denna känns som plåster på såren för en annan Magnumbok som jag köpte i Paris för ett par år sedan. Jag gjorde ett riktigt klipp, halva priset mot vad den borde ha kostat. Den heter Magnum Stories och handlar om bildberättelser. Fotograferna berättar om hur de jobbar och vad som är viktigt för just dom. Därefter kommer ett bildreportage av varje fotograf. För mig var texten kanske viktigare än bilderna. Hemma upptäckte jag att texten var på franska, ett för mig helt obegripligt språk. Det kändes minst sagt snopet.
Tillbaka till dagens inköp. Den innehåller sex bilder av varje Magnumfotograf och 564 sidor. Kring dessa bilder gör någon av Magnumkollegorna personliga reflektioner. Jag har inte hunnit läsa något ännu men det kommer antagligen att vara otroligt spännande och lärorikt.

Inga kommentarer: