2008-11-19

Dag 3

Jag har blivit mentor. En tjej från Gymnasiet i Kalix ringde mig för ett tag sedan och undrade om jag ville hjälpa henne med hennes specialarbete. Porträtt och smycken. Jag tackade naturligtvis ja. Det förvånar mig att inte fler fotografer in spe hör av sig till oss aktiva fotografer för studiebesök, pryo, föreläsningar mm. Beror det på att de är blyga, ointresserade, tillräckligt bra eller bara lata? I Luleå har vi två mediautbildningar och en estetisk utbildning på gymnasienivå. Det är säker ett par tre hundra elever sammanlagt. Under de senaste tre åren har två elever hört av sig.
Nå, Linnea hörde i alla fall av sig. Först skickade hon några bilder hon redan har tagit och jag gav henne synpunkter via mail och idag kom hon till Luleå för att träffa mig. Hon hade också med sig en av sina modeller. Vi gick igenom massor med bilder hon tagit och jag gav henne feedback och vi resonerade om sätt att gå vidare.
Jag tycker verkligen det är roligt att vara pedagog. Det kan kanske bli en ny karriär.
Eftermiddagen gick åt till ett litet jobb åt en lokal tidning och efter det gjorde jag snabbesök hos två kompisar. En konstnär och en fotograf. Ikväll blir det herrträff på Bishops Arms.

Inga kommentarer: