2008-11-17

Dag 1

En ambition jag hade med denna blogg var att skriva en slags jobbdagbok. Den närmaste tiden ska jag verkligen göra ett försök för att på allvar visa hur en frilansfotograf på landsorten har det.
Dag 1:
Jag kliver för det mesta upp när Lena har gått till jobbet. Det är skönt att få var helt ensam på morgonen. I normala fall innebär det ca 07.30.
Innan toalettbestyren så startade jag hemmadatorn. Klockan åtta skulle jag lämna synpunkter på sista korret av Kyrknyckeln, en församlingstidning som jag både tar bilderna till och är redaktionsmedlem i. Gick ner till min arbetslokal vid halv nio. Kallt som fan, jag har inte hunnit vänja mig vid minusgrader ännu. Jobbade vid datorn; med lite privata bilder, med bilder till SYNK bildbyrå, med bilder till uppdatering av min hemsida. Fick några telefonsamtal med jobbförfrågningar. Allting ska ske så jävla fort, ingen planering eller framförhållning verkar vara orden för dagen.
Eftersom jag inte har någon arbetsgivare som bestämmer mina arbetstider så blir det ofta att jag gör privata ärenden under "arbetstid". Idag skulle bilen in på verkstad för att byta en krockkudde så jag körde dit den och tog bussen hem. Lena hämtar den efter jobbet. På väg till verkstaden rekade jag lite inför en bild som ska tas på onsdag. Jag behöver en miljö med mycket grönska. Hittade vad jag sökte på en stormarknad för blommor.
Linssoppa och nybakt bröd till lunch. Hann också med att planera veckans matinköp.
Mer datorjobb på em, men denna gång vid hemdatorn. Jag har ingen internetuppkoppling på jobbet så när jag skickar bilder eller jobbar med min hemsida så sker det från hemmet. Eftersom jag bara bor 50 m från min arbetslokal så går det bra. Låga fasta kostnader är ingen nackdel.
Jag jobbade med bilder till uppdateringen av min hemsida. Jag ska byta ut vissa gallerier och lägga in några helt nya. Det blir färdigt om nån vecka.

Inga kommentarer: