2008-11-16

Lukten av fix

Det var flera år sedan jag tog en uppdragsbild med film men det privata fotograferandet har skett på film till alldeles nyligen. Det var väl ungefär ett halvår sedan jag bestämde mig för att bli helt digital. Via Micke Bergs blogg via Goro Bertz blogg tittade jag på en video med Daido Moriyama när han var ute och fotograferade med en liten kompaktkamera och sen när han gjorde sina bilder i mörkrummet. Då blev jag genast nostalgisk och undrar om jag kanske måste börja med Tri-X igen. Jag saknar att mina väl ordnade negativpärmar med kontaktkopior inte längre blir fler. Jag saknar att lådorna med proofprints och arkivkopior inte ökar i antal. Jag saknar lukten av fix på mina händer. Jag saknar det vackra kornet i Tri-X filmen.
Samtidigt känns det bar och smidigt med det digitala. Det känns bra att inte förbruka en massa tungmetaller och kemikalier som antagligen inte är så vänliga mot naturen.
Sammantaget kan jag säga att det känns inte helt bra med det digitala men antagligen kommer jag inte att gå tillbaka till film. Måste i alla fall köpa en skrivare så att jag får papperskopior på mina nya bilder.

Inga kommentarer: