2008-06-04

Mitt ideella jag

I hela mitt vuxna liv har jobbat ideellt på ett eller annat vis. Norrbottens Bildgrupp, Fotograficentrum, Galleri C, Hem och Skola, Skolråd, Galleriråd, Kyrkbyns Intresseförening, Konstnärscentrum, Föräldraföreningar, Digitala Bildverkstan, Konstkretsen, och allt vad det nu kan heta.
I grund och botten är det fantastiskt kul och stimulerande, Samtidigt som det oftast är frustrerande. Alla tar ju inte lika mycket ansvar och det är ju grogrund för allehanda konflikter. Men jag tuffar stadigt vidare på min ideella odyssé
Jag har varit på ett styrelsemöte ikväll med en lokalavdelning till Publicistklubben. Jag gick med för att försöka föra fotografernas och fotografins talan. Hittills har det inte blivit så mycket av den varan. Jag upptäckte ganska snabbt att det nästan inte fanns några fotografer som var medlemmar i PK, och nästan inga kom på de öppna möten vi har haft.
Då ställer man sig frågan, är det någon idé? Det kanske är så att fotografer i allmänhet inte är intresserad av fotografi. Jag har mycket svårt att förstå att man kan ha ett kreativt yrke utan intresse och passion.
Men till hösten planerar vi i alla fall någon programpunkt med fotografisk inriktning. Exakt vad vet vi inte, men då hoppas jag på stor uppslutning från mitt skrå.

Inga kommentarer: