2008-06-20

Bruce Gilden

På en slags blogg som heter Fotofeber hittade jag en liten fantastisk video om magnumfotografen Bruce Gilden. Vi får följa honom på New Yorks gator när han tar sina berömda blixtbilder. Under den period när Fotograficentrum i Luleå var som mest aktiv så tog vi hit honom för en föreläsning. Det var 28 april 1987. De flesta i fotograficentrum hade någon slags journalistisk ådra i sina bilder. För BG var ordet journalistik ett skällsord, så vi blev lite bekymrade över våra egna arbeten. Jag gav honom min bok ”Inside” om Luleå Hockey. För journalistisk var reaktionen. Jag undrar om han tog med den hem.
På kvällen gick vi på Stadspuben. Do anyone want some beer, var det första som BG frågade. Alla fattiga frilansfotografer sträckte lite tveksamt upp handen eller nickade diskret. Det var ovanligt att någon bjöd på öl. Men sen var det ingen som bjöd tillbaka. Lite pinsamt.
Som den vänlige amerikan han var så bjöd han ju naturligtvis in oss till New York och sa att vi skulle ta kontakt med honom om vi kom dit. På hösten åkte jag och en fotografkollega dit. Vi skickade brev och vykort innan vi for och berättade vilket hotell vi skulle bo på och sa att vi gärna skulle vilja gå ut och ta en öl och prata en stund. Men BG reagerade aldrig på våra försök att ta kontakt. Men en dag så stötte vi på honom i ett gatuhörn med kameran i högsta hugg. Jag kände igen honom men han kände nog inte igen mig. Vi gick förbi varandra utan att jag tog kontakt. Det var nog så han egentligen ville ha det.

Inga kommentarer: