2008-06-17

AB 2

Jag har aldrig velat bli företagare, ni vet en sån där som köper en BMW och en Armanikostym och sen sätter sig ner och funderar på vad de vill företaga om, då företagandet är viktigare än den konkreta verksamheten.
Sen har vi ju dom som tycker att deras paltrecept är så bra att mänskligheten borde få ta del av det eller de som brinner i sitt konstnärsskap eller de som älskar att köra lastbil. Och så har vi mig, som är passionerat förälskad i fotografin. Jag hade ju kunnat bli anställd, men eftersom jag hade ambitionen att jobba med egna bilder och egna projekt så kändes friheten som frilansare det rätta. Jag började att göra frilansjobb och bad uppdragsgivarna att betala in sociala avgifter och skatt, men alltför ofta uteblev inkomstuppgiften. Så av praktiska och fiskala skäl så gled jag sakta in i företagarens värld.
Idag har jag tagit ytterligare ett steg mot att överföra min verksamhet från den enskilda firmans till Aktiebolagets form. Jag erkänner det är av rent ekonomiska skäl. Jag betalar gärna skatt, jag gillar att betala skatt, jag gillar den solidariska tanken med skattefinansierade offentliga verksamheter. Jag har aldrig klagat på skattetrycket och gör det inte nu heller. Men utan att försöka smita undan så vill jag ju inte betala mer än myndigheterna säger åt mig att betala. Aktiebolagsformen ger mig större möjligheter att planera, att jämna ut inkomster mellan goda och sämre år, att inte behöva panikinvestera i slutet av året om det skulle finnas några kronor över.
Jag är inte helt bekväm med denna process och hoppas att allt praktisk arbete med AB-bildandet snart är över så att jag bara kan köra på i vardagen, och koncentrera mig på foto istället för på blanketter.

Inga kommentarer: