2008-06-06

Att sälja

Utanför fönstret håller knallarna på att packa upp inför årets marknad. Det är kul att se ett knalleproffs i aktion. Lyssna på alla säljargument och se hur han får folk att öppna plånboken.
En färdighet, bland många, som man bör ha som frilansare är just försäljarens. När jag började för trettio år sedan så visste ju ingen vem jag var så alla jobb var jobb jag fick sälja in hos framförallt tidningar. Allt eftersom åren gick blev säljandet en mindre och mindre del av verksamheten. Jag har genom åren gått säljkurser och kurser i marknadskommunikation och det suger. Jag hatar verkligen att sälja. Ett nej får mig att känna mig värdelös och knäckt, det kan inga kurser i världen råda bot på. Tack och lov så håller jag mig med jobb ändå. Ibland när jag har en idé som ligger mig extra varmt om hjärtat kan jag ta telefonen och ringa några utvalda tidningar. Annars får dom ringa mig.

Inga kommentarer: