2008-06-08

Kreativitet


Har just sett ett program i SvT, utan reklam, om en engelsk kompositör, Mark-Anthony Turnage. Det är alltid intressant att få komma bakom kulisserna och få uppleva en bit av en kreativ process. Alla vi som sysslar med skapande verksamhet kan lära oss mycket. Och alla andra också för den delen.
För ett par år sedan fick jag i uppdrag att dokumentera tillblivelsen av en nyskriven opera. Libretto av Kjell Peder Johansson och musik av Jan Sandström. När jag kom in i processen så var operan i stort sett färdigskriven så mitt jobb blev att dokumentera det rent praktiska arbetet. Men jag hade sån tur att några stycken behövdes skrivas om och ett stycke skulle komma till. Jag tillbringade ett antal timmar tillsammans med Kjell Peder och Jan i ett lusthus. En dator, en gitarr, en mikrofon och papper och penna var verktygen. Där fick jag se och höra hur operans sista sång skapades. Det var underbart att uppleva hur prestigelöst och lyhört de jobbade fram text och musik tillsammans. Tänk om jag hade spelat in diskussionerna som ledde fram till denna sång som fick namnet ”Då båten sakta lägger ut från land”.
Jag har gjort ett bildspel med musik från operan. Jag är nöjd med bilderna och musiken är fantastisk men som bildspel betraktat blev det ofärdigt och ospännande. Förhoppningsvis kan jag om några veckor visa upp ett nytt bildspel om och med musik där bilder och ljud är mer integrerade. Jag jobbar på det.
På bilden ser ni Kjell Peder och Jan i skapartagen.

Inga kommentarer: