2008-08-29

Prylar

Ibland tror jag att många fotografer valde yrket pga all teknik och alla prylar och inte därför att de var intresserade av bilder. Visst är fotografi är, för att utrycka sig med sporttermer, ett materialyrke. Det är naturligtvis viktigt att man har prylar som fungerar men de är ju trots allt bara hjälpmedel till ett bra resultat och inget självändamål. Trots detta så finns det antagligen inga som är mer prylfixerade än fotografer. Prata bilder det är svårt det men prata objektiv och nya kameror (de står ju numera som spön i backen) det går bra. I början av min fotografiska karriär så kunde jag allt om allt men nu kan jag knappt de kameror jag själv använder. Jag är helt ointresserad av tekniken. Kanske lite för ointresserad för mitt eget bästa. Vem fan ids läsa igenom en centimetertjock instruktionsbok för en blixt? Inte jag i alla fall.
Det är väldigt tidskrävande att investera i nya prylar. Det märker jag just nu när jag köpt en ny bärbar dator. Det tar många timmar att föra över alla gamla filer och installera om alla program. Sen blir det alltid extrakostnader när man märker att flera av de gamla programmen inte fungerar ihop med det nya operativsystemet. Men lite kul är det.
När jag nu lika snackar prylar och teknik så kan jag ju kort berätta vad jag har för utrustning.
Två st Nikon D 200 med några objektiv. Om jag bara hade gjort mina egna bilder så hade jag nöjt mig med två fasta, 24 mm och 85, mm men som uppdragsfotograf måsta man ju täcka in lite mer. Jag har dessutom 20 mm, 35 mm, 24-70 mm och 80-200 mm. En blixt och stativ och några gamla Elinchromeblixtar står i ateljén. I motsats till de flesta fotografer så är jag en PC man. En stationär och en bärbar. Eftersom jag eftersträvar enkelhet och direkthet kan jag inte låta tekniken bli för dominerande. Det ska gå snabbt och intuitivt.

Inga kommentarer: