2008-08-21

Rubus Arcticus

Jag är stolt över Norrbottens Läns Landsting (NLL)och deras kulturpolitik. De satsar miljonbelopp på kulturen varje år. De styrande anser att det är nog så viktigt med friskvård som med sjukvård. Kultur är ett sätt att få månniskor att må bra, dvs friskvård.Varje år delar NLL ut fyra stipendier som kallas Rubus Arctics. Varje stipendium är på hundratusen kronor. Det har fuunits sedan 1995 och jag håller bara andan och undrar hur länge det ska få finnas kvar. När jag läser igenom listan på alla som fått det ser jag att ingen har fått det som fotograf. Lena Lahti som jobbar med fotografi fick det som konstnär.
Jag har sökt det varje år från starten men inte kommit igenom nålsögat. Nu är det dags igen och som vanligt tror jag att i år så smäller det till.
I början försökte jag omformulera min ansökan varje år för att blidka juryn men de senaste åren har jag skickat in i stort sett samma ansökan. Mitt arbete och mina tankar genomgår inga revolutionerande förändringar år från år så därför kan inte ansökan förändras så mycket heller, om man ska vara ärlig i sitt uppsåt.
Hundratusen skattefritt det skulle man kunna göra mycket med.

Inga kommentarer: