2008-08-24

Diskretion hederssak


Att fotografera på konserter kan ibland vara besvärliga uppdrag. Det blir en kompromiss mellan att leta de bästa vinklarna och att störa publiken så lite som möjligt. Jag tycker det är otroligt irriterande med fotografer som tar för mycket uppmärksamhet från musiken med både blixtar och allt för energiskt letande av de bästa vinklarna. Man måste ju tänka på att publiken har betalt för att få en musikupplevelse. Det är naturligtvis olika på olika typer av konserter. När hårdrocksbandet spelar så stör nog inte kameran så mycket men när stråkkvartetten spelar en sats i diminuendo då bör man vänta med bilderna.
Idag fick jag i uppdrag att fota Gunnar Idenstam som tillsammans med Christian Lindberg hade konsert i Domkyrkan i Luleå. Jag bestämde mig att ta bilderna på Gunnar (kyrkorgel) innan konserten och kompletterade med en på Christian (trombon) under konserten. Jag tror inte att jag störde allt för mycket.

Inga kommentarer: