2008-08-02

Jag har blivit gammal


Jag tror att jag har blivit gammal.
Igår var jag på Luleåkalaset både för att ta bilder till Synk och för att roa mig. Många stadsfester har det blivit, men igår kändes det inte bra. För mycket folk och för trångt, för bullrigt och surrigt i öltälten och nästan inga artister som intresserade mig. För kallt för att njuta av ölen. Jobbigt med alla drängfulla medelålders och sorgligt med alla drängfulla ungdomar (been there done that). Jag har nog blivit gammal.
Nordens bluesdrottning (jag tror det var så hon presenterades) Erja Lyytinen var en positiv överraskning. Full av spelglädje och med bra publikkontakt och inte alls så enformig som blues i stora mängder lätt kan bli.
I entrén fanns en skylt som berättade att det var fotoförbud med systemkameror. På Stockholms Jazzfestival var det generellt fotoförbud på hela Skeppsholmen. Jag antar att det är all publicering på internet som har börjat ge dessa restriktioner. Vad ska man säga? På sätt och vis kan jag tycka att det är bra, ibland kan det vara fler kameror än instrument på en spelmansstämma och det kan bli väldigt störande när det blixtrar hela tiden på en konsert. Men med tanke på hur mycket jag fotograferade innan jag fick möjlighet att ackreditera mig så skulle det ha känts fördjävligt att bli stoppad i entrén. Förbud är ett enkelt sätt att försöka lösa ett problem men det känns inte riktigt bra.
Jag ska gå på Kalaset ikväll igen och se om jag blivit lite yngre.

Inga kommentarer: