2008-09-02

Svenska Fotobokspriset



Igår gick anmälningstiden ut för tävlingen Svenska Fotobokspriset, fd Bästa fotobok. Första året när det delades ut var jag nominerad med boken Den Barnlösa Byn. Dessutom var Micke Berg: Stockholm Blues,
Gösta Spång: Söndagsfotografen, Thomas Wågström: På insidan av allvaret och Anders Petersen: Ingen har sett allt nominerade. Inget dåligt sällskap. Jag är stolt över boken och extra stolt över nomineringen, men det blev inte mer än så. Anders Petersen vann och det var inte orättvist på något sätt.
Första fotoboken jag gav ut var en bok om Luleå Hockey. Jag hade på eget uppdrag följt med laget hela säsongen 1983-84 och min tanke var att göra en utställning. Nu slumpade det sig så att de gick upp i Elitserien, och då såg jag min chans. Hockeyintresset i Luleå exploderade så jag bestämde mig för att ge ut en bok också. Det var innan datorernas intåg så layouten gjordes med papper och penna. En checkkredit på 70 000: - betalade tryckeriet och sen var det bara att sälja. Jag har ju pratat om min inställning till säljaktiviteter tidigare på denna blogg och det var inte roligare för 25 år sedan. För att göra en lång historia lite kortare så köpte Bibliotekstjänst ca 400 böcker och återbetalningen var räddad. Efter detta projekt har jag aldrig bekymrat mig om pengar. Jag bekymrade mig för ett helt liv under dessa månader. Det var verkligen en chanstagning men det är ingenting jag ångrat. Jag har gett ut en bok till på eget förlag men den var finansierad innan tryckningen.
Förlagen i Sverige står inte direkt i kö för att ge ut fotoböcker. Egentligen finns det bara ett förlag som är att räkna med, om vi räknar bort kokböcker och liknande, och det är Journal. Ett enmansförlg och mannen heter Gösta Flemming. Om jag har räknat rätt så har han haft 16 böcker nominerade av totalt 60 och vunnit 5 gånger av totalt 12. Det säger en del om kvaliteten.
Vi behöver fler Journal och gärna fler fotobokspriser för att höja statusen och intresset för fotoböcker. Det är ju trots allt ett av de bästa publiceringssätten för fotografier.

Bilden är omslaget till min bok som blev nominerad 1996. Bilder från den och mina andra böcker finns på min hemsida.

Inga kommentarer: