2008-08-17

Allt försvinner



Läser i DN om problemet med arkivbeständigheten för allt digitalt material som produceras. Man kan ju bli nojig för mindre. Oavsett på hur många ställen som jag gör backup så känns det som att det inte är nog. Det kändes mycket tryggare med negativ. Förvisso är det så att de flesta av mina bilder skulle må bättre av att försvinna men de bästa vill jag nog ha kvar åtminstone så länge jag lever. Vad som händer sen kan kvitta. Det är antagligen ingen som är intresserad.
Men jag fortsätter att producera utan tanke på framtiden eller vad bilderna ska användas till. Uppdragsbilderna har naturligtvis ett specifikt syfte men de egna bilderna tar jag bara av lust och hoppas att jag någon gång får visa dom i ett bra sammanhang.
Dagens bilder är ett exempel på mina icke gröna fingrar. Vi har flera somrar försökt få solrosor att överleva i krukor vid vår altan. Vi köper dom solrosgula och levande men långt innan sommaren är slut så ser dom ut så här. Det positiva är ju att de är mer bildmässiga i dött tillstånd. Men vad är snyggast, färg eller svartvitt?

Inga kommentarer: