2008-10-19

Liet Lavlut

Och vinnaren är Jacques Culioli

Jelte Posthumus & Pilatus Pas

Igår var det Liet Lavlut, en Festival över gränser kulturer och nationer på Kulturens Hus i Luleå. Ännu ett perfekt tillfälle att kombinera jobb och nöje. Jag hade köpt biljetter för att gå när NK ringde och undrade om jag kunde foto tillställningen. Det var ju på ett ut.
Iblnad undrar jag över hur mycket plats en fotograf får ta i jakten på bra bilder. Jag tror att jag resonerat kring detta förut. PÅ Liet Lavlut var det en otroligt energisk fotograf som nästa tog mer utrymme och uppmärksamhet än artisterna. Måste man sitta på huk på scenkanten när man lika gärna kan stå nedanför? Det var blixtförbud men trots detta användes blixt. Hur många gånger måste man springa fram och tillbaka efter scenkanten för att leta den perfekat vinkeln utan att en sekund tänka på publiken? I normala fall är också jag väldigt aktiv när jag fotograferar men under denna konsert/tävling stod jag på nästa samma plats hela tiden. Det kändes ibland frustrerande emn jag fick de bilder jag behövde och störde minimalt.

Inga kommentarer: