2008-10-26

Improvisation

Jag har varit på workshop i Torneå. Inte en fotografisk utan en musikalisk. Jag har tidigare skrivit om jazz och fotografi (080522) och de likheter jag ser mellan dessa två konstformer och att få delta i ett seminarium om jazzimprovisation gör mig definitivt till en bättre fotograf.
I helgen har Norrbotten Big Band (NBB) varit ledare och mentorer för ett gäng musiklärare från Norrbotten och Uleåborg i Finland. Det är en del av ett projekt som heter Music on Top, jag har varit där för att dokumentera helgens aktiviteter för bland annat deras hemsida
Det finns mycket att skriva om denna helg men speciellt kommer jag att minnas och vara tacksam att ha fått var med på trombonisten Sven Berggrens improvisationsworkshop. Det blev väldigt tydligt att det är musik man borde syssla med. Jag blev otroligt avundsjuk när de skapade musiken i samma ögonblick som den hördes. In i öronen och direkt ut i blodomloppet.
Jag måste börja spela.
Pratade med Karl Martin Almqvist , tenorsaxofonist, och passionerad amatörfotograf. Tänk om man kunde göra ett byte, jag fick ta över hans saxfärdigheter och han mina fotografiska för en vecka eller så. Undrar om någon av oss skulle vilja byta tillbaka?

Inga kommentarer: