2008-09-11

Nära mig

Hur nära ska en tågstation vara för att det ska vara en tågstation nära dig?
Det kom en tidning med posten om OnTrackImaging, en fotomässa på tåg. Jag vet inte hur det är med arrangörernas geografiska kunskaper men de verkar dåliga eller så är dom bara nonchalanta. Tåget gör sju stopp i Sverige och det nordligaste är i Västerås, 89 mil från Luleå, 120 mil från Kiruna och 138 mil från Riksgränsen. Hur nära är det? Inte ens för en norrbottning som jag är det nära. Alltid dessa överdrifter och smålögner.
Jag kommer naturligtvis att missa alla seminarier och leverantörsutställningar. Men om sanningen ska fram så kunde jag inte bry mig mindre. Som vanligt i fotografiska sammanhang så är det tekniknörderiet som regerar. Det har väl alltid varit så men i dessa digitala tider så är det värre än någonsin. Nog är den digitala tekniken fantastisk och kamerorna är otroliga men inte har bilderna blivit bättre. Jag är hjärtligt trött på snack om kurvor och histogram analyserade in i minsta pixel och den oskarpa masken som ska läggas till med vetenskaplig precision, mitt i allt detta håller vi på att glömma bort bilden.
Jag stannar hemma och tittar i en fotobok istället. Ian Berrys fina svartvita bok The English, nuddar inte vid det digitala, så den får det bli.

Inga kommentarer: