2008-09-25

Nurmen Lintu 2

Jag har nu varit med på två repdagar för vår multimediaföreställning om folkmusik i Tornedalen. Jag är ju van att sköta mig själv och ta mina bilder och leverera det som jag tycker blir bra. Det är både nyttigt och frustrerande att delta i ett stort grupparbete som detta. Nu räcker det inte att ha ett gäng bra bilder. Man ska tänka på känslan i musiken, ska bilderna vara med eller emot, hur ska övergångarna vara, klipp eller mjuka övertoningar, många eller få bilder osv. Alla har synpunkter på allt, msuikerna på bilderna och jag på musiken, man får ge och ta och lämna egot hemma. Det är inte alltid så lätt. Mot min önskan och vilja, men utan stora protester, så har jag fått "fuska" och göra fotografiska illustrationer eftersom inga av mina befintliga bilder passade. Tack digitalkameran. Sen ska alla dessa bilder sättas ihop för att på ett smidigt sätt kunna visas i någorlunda synk med musk och tal.
Jag använder Powerpoint som visningsprogram. I ett ppdokumnet har jag placerat in några videofiler och mängder av enskilda stillbilder. Även videofilerna, som jag gjort i Adobe Premiere Elements, består av stillbilder. Nästan allt i svartvitt. Det är både gamla bilder av bl.a. Samuli Paulaharju och Borg Mesch och relativt nytagna bilder av mig. På tisdag ska allt vara färdigt för på onsdag har vi premiär i Murjek

Inga kommentarer: