2008-09-17

Fotografstatist

Imorgon börjar en ny säsong av den svenska polisserien Höök. Förra säsongen var inget vidare, enda anledningen till att jag såg vartenda avsnitt, var att den var inspelad i Luleå med omnejd. Huvudrollsinnehavaren är ny men inspelningen är fortfarande gjord här uppe. Dessutom dyker det upp en statist vars blogg du just nu läser. Jag staterar nämligen som pressfotograf.
Det började med att de ville låna lite kamerautrustning av mig och det slutade med att de lånade mig också. Jag är naturligtvis extra känslig när fotografer uppför sig som idioter i filmer och på TV. Förut var det ju lätt att se att det inte ens fanns film i kameran, pinsamt. Så äntligen en fotagrafstatist som vet vad det handlar om och som kan göra rätt.
Men så enkelt var det inte.
Scenen var en trafikolycka. För att inte avslöja vad som händer (SvT kanske blir sur) så kan jag kort säga att jag också uppförde mig som en idiot. Om det varit på "rikt" hade jag gjort på ett helt annat sätt.
Under repetitionen gjorde jag helt efter eget huvud men blev tillsagd att inte göra si utan istället göra så. Att jag påpekade för regiassistenten? att det var felaktigt och att jag antagligen skulle få sparken eller åtminstone en rejäl utskällning för inkompetens från min redaktion, hjälpte inte alls.
Jag tog order och blev ännu en av fotograferna som jag får skämmas över på TV. Med lite tur så är jag bortklippt eller så märks det inte.

Inga kommentarer: