2008-09-12

Outside the box


Jag har en otrolig förmåga att formulera mig i ord, de mest komplicerade förhållanden och tankar kan jag koka ner till välformulerade meningar. Men sen när jag ska skriva ner allt är det som bortblåst.
Jag kom nyligen upp från bastun där jag funderat kring mitt jobb och den kreativa processen. Klart och tydligt och vasst och kritiskt formulerat så att uppdragsgivarna bara inte kan låta bli att lyssna och naturligtvis ändra sin attityd så att det blir optimalt för mig.
Men nu sitter jag vid datorn efter en god middag med några glas bag in box och då blir ingenting lika självklart. Men jag försöker.
När man försöker styra kreativa människor då blir det problem. Det går inte att tränga in en fotograf i en gränd och tro att man ska få en beskrivning av hela kvarteret. Ge mig hellre en karta över stan då först kan jag levandegöra kvarteret. En yrkesrelation precis som vilken annan relation som helst måste bygga på tillit annars går det inte i längden. Ge mig förutsättningarna och ramarna och lita på att jag gör en bildmässig tolkning som fungerar. Ibland traditionell och enligt formulär 1a och andra gånger outside the box. Om instruktionerna leder mig in i en gränd så lär jag aldrig hitta ut. Det är frustrerande.

Inga kommentarer: