2008-05-23

Rötter


Jag har mina fotografiska rötter inom journalistiken och det dokumentära. Tri-X och D-76. Med det följde också många regler och normer. Man kan naturligtvis själv välja hur strikt man vill vara, men det som har präglat en i unga år följer gärna med upp i åren. Aldrig beskära en bild utan gärna kopiera med svart kant, aldrig arrangera, befintligt ljus mm.
Samtidigt som det digitala blev användbart så började jag också jobba med reklambyråer. Plötsligt öppnade det sig många nya möjligheter och det ställdes också nya krav som krockade med de självpåtagna reglerna. Det blev olika regler för olika jobb.
Oavsett vilken typ av uppdrag jag gör så jobbar jag på ett enkelt sätt. Lite utrustning och lite teknik. Photoshopandet håller jag ner till ett minimum. Vilket ibland kan ta 2 minuter och ibland 30 minuter. Men jag vill inte överdriva så att själva bilden skyms av det tekniska. Sen tar jag mig mycket större friheter när det handlar om reklam och marknadsföring. Då får både kloningsstämplar och alla andra verktyg rädda misstagen som gjordes vid själva fotograferandet.
Anledningen till detta utlägg är en bild som jag tog i veckan till en församlingstidning. Uppdraget var att illustrera en litterär text som handlar om minnen, hur man förvaltar ett arv, hur man bevarar utan att konservera.
I början av texten står två personer vid en strand och tittar över älven mot kyrkan. De funderar på dåtiden och framtiden. Jag åkte till denna strand och tog en bild på kyrkan. I photoshop tog jag bort allt som visar att bilden är tagen idag. Industriskorstenar, belysningsstolpar mm. Jag ville ha en känsla av både nutid och dåtid. Hela tiden kändes det som jag gjorde nåt felaktigt, men så här blev det.
Till vänster är råfilen och naturligtvis är det den högra bilden som kommer att publiceras.

1 kommentar:

Singing people together sa...

Kul att läsa Anders. By the way, jag har också just skrivit ett inlägg på min blogg. Som av en händelse.
www.aoproduktion.nu