2008-05-21

AB

Jag har i praktiken varit egen företagare i 29 år. Men jag har aldrig känt mig som en. Företagsvärlden och företagskulturen är för mig främmande företeelser. Det är väl min vänsterbakgrund som spelar in. Min identifikation är mer kulturarbetarens än företagarens.
Men jag har aldrig varit anställd utan alltid företagare, trots att jag inte riktigt vill kännas vid det.
Så då var det den där processen som jag inte kände mig bekväm med. Jag ska bli företagare på riktigt. I morse var jag på banken och lånade pengar för att starta aktiebolag. Min deklarationskonsult gav mig rådet att göra det. Han gav mig det rådet redan förra året men då var jag inte mogen. Så då blir det väl att rösta borgerligt nästa gång. Skämt åsido. Samtidigt som jag blir ägare av ett AB så blir jag också för första gången i mitt liv anställd.
Av mig själv. Det blir nog bra.

1 kommentar:

Singing people together sa...

wow. AB. då måste du ju ha en omsättning som inte är så liten. Själv har jag aldrig varit i närheten av att få rådet att bilda AB.
ulf