2008-05-22

Jazzkonsert


Har just kommit hem från en konsert med Norrbotten Big Band (NBB) och David Liebman. Vilken saxofonist. Galet och oförutsägbart. I sina bästa stunder så bra som det kan bli. Bilden är från gårdagens repetition.
Jag har fotograferat NBB sen 2000 och under Swedish Jazz Celebration i Luleå 2007 så gjorde jag en mindre utställning av dessa bilder. För att göra det enkelt för mig så citerar jag förordet jag skrev till utställningskatalogen:

Något om fotografi och jazz

Jag vet mycket väl hur fotografin kom in i mitt liv men jag är inte säker på hur jazzen gjorde det. Intresset för jazzmusik tror jag sakta växte fram ända från tidigt 70 - tal när jag började lyssna på Frank Zappa. I en av låtarna, Be-bop Tango, på livealbumet Roxy & Elsewhere från 1974, säger han i ett mellansnack: Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappas musik har alltid varit en av mina stora inspirationskällor med hans blandning av rock, jazz och ”madness”.
1987 gjorde jag en resa till New York tillsammans med Curt Bröms. Curt hade under många år fotograferat och lyssnat på jazz. Naturligtvis ville han ta med mig på några av New York mest berömda jazzklubbar. Under några intensiva dagar besökte vi Village Vanguard, Village Gate och Sweet Basil. På Sweet Basil spelade David Murrays Octet. Den gången tog jag inga bilder men jag var en stor upplevelse rikare. Om mitt minne inte sviker mig så var det första gången jag hörde jazzmusik ”live”.
Med en kamera i handen är det helt okej att hänga med och vara nyfiken. Under sex år har jag fotograferat Norrbotten Big Band, både på uppdrag och för mitt eget nöjes skull. De bilder jag visar på denna utställning är ett urval av mina privata bilder på musikerna, både på konsertscenen, som pedagoger och ”backstage”.
Fotografi och jazz hör verkligen ihop. För mig är fotografi ögonblickets konst precis som jazz är ögonblickets musik. Dessa båda storheter är omistliga delar av mitt liv, och att jag nu under Swedish Jazz Celebration har fått möjlighet att förena bilden och musiken i en utställning känns ”coolt”.

Inga kommentarer: