2009-06-04

Folkmusik


Att få göra en utställning är verkligen en ljuspunkt i tillvaron. Just nu är jag färdig med en liten sammanställning av bilder från Spelmansstämman i Gammelstad. De inramade bilder står i givakt och väntar på golvet i min ateljé.
De första bilderna tog jag 1977 och de senaste kommer att bli purfärska. Jag fotar på lördagen och hänger upp några på söndagen.
Hela processen med att göra en utställning är tillfredställande. Välja bilder, kopiera, skära passepartouter, rama in, fixa affisch, hänga, pusta glas, göra katalog, numrera och titta och njuta. Bilderna blir bara bättre och bättre desto längre in i arbetet man kommer.
Om ni har vägarna förbi Gammelstad helgen innan midsommar så förslår jag ett besök i rundlogen på friluftsmuseet Hägnan. Hinner ni inte det så kommer samma bilder att hänga på Norrbottens Museum resten av sommaren.

Inga kommentarer: