2008-12-13

Esko Männikkö


Började min dag med att förbereda den förrätt som vi ska ha med oss på ett födelsedagskalas ikväll. Hann precis koka äggen när strömmen gick. Det har snöat kraftigt de senaste dagarna, och snön är blöt och tung, så jag antar att det var anledningan till strömavbrottet. Jag fick äta frukost och läsa tidningen i stearinljusets sken. Efter en timme kom elen tillbaka.
Klockan ett var det vernissage på Konsthallen i Luleå, den ville jag absolut inte missa. Den finske fotografen Esko Männikkö visar en stor samlingsutsällning i Konsthallens alla tre rum. Det var en mäktig utställning som jag måste besöka fler gånger. Vernissager är oftast dåliga tillfällen att titta på bilder, då ska man ju helst mingla omkring och prata med folk. Jag går tillbaka när jag vet att det är lite folk i omlopp. Männikkö själv var där men sa inte mer än 10 ord, han låter bilderna tala. Jo, sen pratsjöng han de fem första orden på Frank Sinatras "I did it my way".

Inga kommentarer: