2008-07-01

Två problem

Det finns två saker som är problematiskt när man fotograferar digitalt. Chimping och att jag tar för mycket bilder. Ni vet väl vad chimping är, själv kände jag inte till uttrycket förrän alldeles nyligen men fenomenet var jag naturligtvis bekant med. Kolla in videon vare sig ni vet vad det är eller inte.
Sen detta problem med att man tar alldeles för många bilder. Jag försöker förändra mitt beteende.
Det är nog inget nytt problem. Övergången från dagerrotypier, där du var tvungen att tillverka varje plåt innan fotograferingen, till de färdiga glasplåtarna som i sin tur fick konkurrens av rullfilmen med 12 exponeringar som i sin tur byttes ut mot småbildsfilmen med 36 exponeringar och nu kan vi ta flera hundra exponeringar utan att byta minneskort. Snacket gick nog på samma sätt i alla dessa övergångstider. Men hur som helst, istället för att bara skjuta på, som det lätt blir att jag gör, så måste jag anstränga mig att bli mer noggrann och eftertänksam, nej fel, det rätta ordet är mer koncentrerad.
Idag köpte jag ett nytt 4 GB minneskort.

Inga kommentarer: