2008-07-28

Alla dessa bilder


Vad ska man göra med alla bilder? Jag fotograferar hela tiden. Ibland med ett bestämt mål i sikte men lika ofta bara för att det finns nåt som intresserar mig där jag råkar var just för tillfället. Det kan bli bilder på hus, landskap, vägar, människor, moln, träd, djur, ja ni vet allt. Ibland bestämmer jag mig för att samla ihop lite bilder och göra en kollektion som håller ihop på nåt vis. Sen vill jag ju visa dom också då finns det ett antal alternativ. Eller…?
Jag kan göra en utställning. Den behöver inte bli så dyr om man är lite kreativ och gör allt själv. Men vem vill då visa den? Jag har skickat ut förfrågningar om utställningstid för flera utställningar, till utställningsställen runt om i landet. Det som retar mig mest är inte de som tackar nej utan de som inte svarar alls eller efter tre år. Jag tycker att det är fruktansvärt oförskämt att göra så mot människor som arbetar seriöst. Ett snabbt nej tack är bättre än att bli nonchalerad.
En bok kan man göra. Jag har gjort ett antal böcker både på eget förlag och på andras förlag. Om man har lite pengar över så är det inte så svårt att göra en bok på eget förlag. Fördelen är ju att man får precis som man vill. Men sen ska den helst säljas och då tappar i alla fall jag intresset. Att få en fotobok utgiven på andras förlag är som kamelen och nålsögat. Tidningar och tidskrifter då, de publicerar ju många bilder. Men sällan de egna projekten och de egna bilderna som man själv vill visa.
Vad återstår? Digital publicering i en eller annan form. En hemsida, en blogg, bildspel eller e-böcker. Jag har publicerat bilder på alla fyra sätten. Bloggen läser du ju nu, och på min hemsida hittar du både jobbilder och egna bilder och bildspel och alldeles nyligen la jag ut tre e-böcker. Titta där.

Här ovan en bild helt utan funktion

Inga kommentarer: