2010-11-29

Bilder ur natten

Imorgon bär det av till Korpilombolo

Tillsammans med konstnärerna Jan-Anders Eriksson och Mats Wikström blev jag inbjuden av länskonstkonsulenten Bengt Frank att ställa ut i Korpilombolo. Temat på utställningen är "Bilder ur natten", ganska självskrivet under European festival of the night. Vernissage blir klockan 19 den 1:a december på Hotell Tre Sågar.

De flesta bilder jag visar är nytagna speciellt för denna utställning. Jag började med att försöka definera natten. Finns det natt på sommaren när det är ljust dygnet runt? Jag gav mig själv några regler att följa, regler som tillät mig utnyttja det magiska norrbottniska sommarljuset. Fotograferingen fick ske endast efter solens nedgång. Det innebar att få timmar på sommaren men större delen av dygnet under vintern blev tillåtna.

Sen blev några bilder till på gränsen för mina egna regler. Men regler är ju till för att brytas.

Inga kommentarer: