2009-02-18

Tack Kulturrådet

Jag har sökt massvis med stipendier genom åren och även fått ganska många. I början av mitt yrkesverksamma liv var det ofta stipendier som gjorde att skattemyndigheterna inte behövde vänta på momspengarna. För vad ska man göra när inkomsterna inte riktigt täcker de utgifter man har. Naturligtvis blir det till att låna pengarna som var avsatta för moms och sociala avgifter. På det sättet sköt man problemen framför sig några månader. Det har hänt mer än en gång att ett stipendium gick raka vägen till skattemyndigheten. Idag har jag både bättre inkomster och bättre ordning.
Stipendier söker jag däremot fortfarande, både för mig själv personligen och för olika föreningar och projekt tillsammans med andra.
Till helgen ska jag och mina kamrater i Nurmen Lintu åka till Umeå för att spela på Umeå Folkmusikfestival. Vad de inte vet ännu är att jag idag fick besked från Kulturrådet att vi har fått ett bidrag på 40 000: - för att kunna fortsätta att turnera med denna föreställning. Förvisso hade vi sökt över 200 000: - men med 40 000: - kommer vi ändå en liten bit längre.
Verkligheten är ju så att ingen arrangör har råd att betala vår föreställning utan bidrag som täcker en del av kostnaderna. Antingen skyhöga biljettpriser och ingen publik eller låga biljettpriser för lite intäkter. Brakförlust i vilket fall som helst. Bidrag är en nödvändighet. Kulturrådet knuffade oss en bit i rätt riktning.

1 kommentar:

Susanne Lindström sa...

Tack så mycket för en helt fantastisk föreställning i Umeå! Den kommer jag att leva på länge!