2009-01-04

Årets Bilder


Just nu skrivs det mycket om tävlingen Årets Bild som PFK arrangerar. Jag har aldrig varit med i någon slags fototävling. Istället tänkte jag utse mina egna Årets Bilder.
Jag har precis påbörjat mitt trettionde år som frilansfotograf i Luleå med omnejd. Omnejden är i första hand den s.k. Fyrkanten och i andra hand övriga Norrbotten.
Det är inget dramatiskt liv att jobba som frilansfotograf på landsorten. Uppdragen är oftast väldigt begränsande i både tid och ekonomi. Jobben i sig kan vara nog så intressanta men det blir inga bilder som vinner World Press Photo. Ska man överleva ekonomiskt på en liten ort måste man ha ett ganska brett register. On location lika väl som i studion ska man handskas med både möss, mannicker och människor.
Bilderna jag visar är ett tvärsnitt av mina uppdrag under 2008. De spänner sig från föreställningsbilder för Norrbottensteatern till tumstockar åt Ångsågen via illustrationer om Sjukhuskyrkan.
Du hittar bilderna under rubriken Årets Bilder på menyn till vänster på min hemsida.

Inga kommentarer: