2009-01-11

Den omöjliga ordningen


Jag håller på att läsa Lars Norens tegelsten till dagbok. Undrar om jag någon gång kommer att bli färdig. Det är verkligen högt och lågt, intressant och tråkigt. En sak jag har fokuserat på de senaste läsdagarna är allt städande och sorterande. Antagligen beroende på att jag själv städar och sorterar mycket just nu. Under trettio års fotograferande så samlar man på sig en hel del. Många negativ blev det och många kartonger med bilder finns det. För att inte tala om allt som inte ligger i kartonger. Dessutom de senaste åren en jävla massa digitala filer. På vilket sätt ska allt detta organiseras? Ska bilderna sorteras tematiskt eller kronologiskt? Eller kanske både och?
Det är egentligen ingen fråga som någon annan kan ge ett svar på. När man ger sig in i en period av försök till strukturering blir inte ordningen bättre utan bara en annan.
Just nu håller jag på att plocka ihop bilder till en utställning som ska visas under spelmansstämman i Gammelstad till sommaren. Det är bilder från 30 år. Många finns som kopior i olika kartonger, andra är bara negativ eller diabilder. Så långt innan jag kommer till en urvalsprocess så är det många timmar av letande och sorterande. Jag inser då att det inte ens är någon idé att sträva efter den perfekta ordningen. För den finns inte.

Bilden är inte från stämman i Gammelstad utan från ett sk buskspel i Avan.

Inga kommentarer: