2010-03-23

Hunger

Vad är det med Jens Assur? Egentligen borde jag ha största respekt för honom. En duktig fotograf som inte sitter med armarna i kors. Han får saker och ting gjorda. Dessutom är det viktiga saker han vill berätta om och han har åsikter som i mycket överensstämmer med mina. Varför kan jag inte uppbåda någon som helst entusiasm över hans arbeten?
Nu kan jag inte bedöma det bildmässiga i hans senaste projekt ”Hunger ” eftersom jag bara sett ett fåtal bilder på TV och nätet. Men att höra honom prata om projektet är som att skruva upp en mekanisk docka. Han säger de rätta sakerna men väldigt opersonligt och distanserat utan tillstymmelse till personlig övertygelse. Projekten är välmenande, grandiosa och obegripligt stora.
”Och himlen därovan” var ett projekt som blev två stora böcker finansierade av LO. Bara titeln säger ju en hel del.
Böckerna handlar alltså om allt under himlen. Inget litet ämnesområde.
Nu har han tagit sig an världens ekonomiska problem och påstår sig även ha funnit en lösning.
Jag är kanske orättvis, men det är nåt som inte stämmer.

Inga kommentarer: