2009-11-28

Genialt

Jag är inte säker på om det var jag som kom på denna geniala idé, men den dök upp i ett samtal med några kollegor. Vi säger att det var jag.
Nikon och Canon, jag bjussar på detta.
För mig är ett problem med det digitala att jag fotar alldeles för mycket. Nästan oreflekterat rasar bild efter bild in på minneskortet. Det blir nästan aldrig fullt. Jag jobbar hela tiden med att får ner antalet exponeringar och bli lite mer eftertänksam. Det är svårt. Det blir nästan alltid för många exponeringar.
Jag har alltså kommit på en lösning som kameratillverkarna ganska lätt kan effektuera.
Jag föreslår en ny inställningsfunktion på kameran. Man ska kunna välja ett valfritt antal exponeringar, exempelvis 36. (För er som aldrig fotat med en småbildskamera så vill jag bara informera att så många exponeringar fanns det på en rulle. Vissa rullar hade förvisso 24 exponeringar men det var ganska ovanligt.)
Efter det att man tagit 36 bilder så låser sig kameran i ett valfritt antal sekunder ( man byter alltså film ). Sen kan man köra 36 exponeringar till. Osv.
Detta tvingar fotografen att vara lite mer eftertänksam. Jag skulle iallafalll gilla detta. Att göra detta rent tekniskt måste ju vara en baggis.

Inga kommentarer: